Kierowcy karetek muszą kończyć specjalistyczne kursy

Kupię zadłużoną spółkę Sprzedaż spółek bez historii Oddłużanie firm
Pilnie kupię zadłużoną spółkę – ważne informacje
18 marca, 2017
Zabiegi usuwające cellulit Wyszczuplanie ciała Modelowanie sylwetki
Najskuteczniejsze sposoby redukcji tkanki tłuszczowej
20 marca, 2017
kursy i szkolenia dla kierowców pogotowia ratunkowego kursy na pojazdy uprzywilejowane Toruń

kursy i szkolenia dla kierowców pogotowia ratunkowego kursy na pojazdy uprzywilejowane Toruń

Co robi kierowca karetki?

Nie istnieje pewnie osoba, która nie widziałaby karetki wyjeżdżającej na sygnale. Nie tylko z powodu charakterystycznego dźwięku, jaki wywołuje na trasie, lecz także ze względu na powagę sytuacji. Sanitarka na sygnale symbolizuje bowiem jedno: wewnątrz jest potrzebujący niezwłocznie pomocy, bo w niebezpieczeństwie jest jego zdrowie lub życie. Ratownicy medyczni – faktycznie – są konieczni, jednak kierowca pogotowia również odgrywa istotną rolę. Co konkretnie robi? Innymi słowy: czym konkretnie zajmuje się ktoś, kto pozostaje za kierownicą pojazdu uprzywilejowanego?

W zasadzie jego zadaniem jest przywożenie pacjentów, które wymagają intensywnej pomocy lub rehabilitacji, do szpitala bądź innej placówki medycznej. Przewozi również artykuły medyczne, które wymagają szczególnych warunków przewozu. Kierowca karetki akceptuje wezwania od pracowników dyspozytorni. To oni informują go, w jakie miejsce musi obowiązkowo się bezzwłocznie udać, ile poszkodowanych potrzebuje pomocy etc. Jeśli prowadzi indywidualnie i trafi na wypadek, jest zobowiązany udzielić jego ofiarom pierwszej pomocy. Kierowca pomaga również sanitariuszom umieszczać pacjentów w ambulansie (z wykorzystaniem noszy).

Jakie obowiązki ciążą na kierowcy karetki?

Niewątpliwie prócz zapewnienia pomocy osobie poszkodowanej, domaga się od kierowcy karetki, aby odstępował od wykonywania nagłych manewrów na drodze. Priorytetowym celem jest nieszkodzenie choremu, który jest przewożony do placówki medycznej. Kierowca jadący ambulansem jest zobowiązany do zachowania jej w należytym stanie technicznym, w czystości i w gotowości do niezwłocznego wyjazdu do osoby potrzebującej. Za każdym razem musi utrzymywać łączność ze stacją ratownictwa. Kiedy kieruje już karetką, musi odpowiednio wcześnie dać znać innym kierowcom, że jedzie z nagłym przypadkiem. Chodzi tutaj o sygnały dźwiękowe i wzrokowe. Każdy kierowca karetki musi koniecznie wcześniej przejść specjalny kurs dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych, ażeby móc w ogóle zacząć pracę w tym zawodzie. Takie szkolenia są organizowane poprzez ośrodki szkolenia kierowców. Należy mieć prawo jazdy z właściwej kategorii, ukończone 21 lat, pismo od lekarza medycyny pracy i psychologa o nieistnieniu żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, wykazać się doświadczeniem w prowadzeniu auta, a także mieć odpowiednie dyspozycje mentalne.

Czy warto zrobić kurs na kierowcę karetki?

Wszystko jest uzależnione od tego, czego się spodziewamy po tym zawodzie. Warto wcześniej upewnić się, że mamy właściwą znajomość warunków w jakich się go wykonuje. Kierowca pogotowia ma styczność z chorymi zakaźnie, dlatego pogorszyć się może również jego zdrowie. Dodatkowo jest narażony na głęboki stres w czasie prowadzenia ambulansu. Występuje spore niebezpieczeństwo, że ulegnie wypadkowi wyjeżdżając z pacjentem z zawrotną prędkością. Poza tym kierowcy współdziałają przy przenoszeniu pacjentów do szpitala albo bliźniaczych instytucji. Może to prowadzić do urazów rąk, barków lub kręgosłupa. Co ważne – praca wcale nie odbywa się w stabilnych godzinach. Tutaj raczej pozostaje zmierzyć się z systemem 12-godzinnym. Następnym centrum stresu są kryzysowe przypadki życiowe chorych, z jakimi kierowcy sanitarek mają kontakt systematycznie.

Zazwyczaj mocno wpływa to na złe samopoczucie, jest motywem apatii bądź co najmniej zaniżonego nastroju. Z pewnością należałoby zrobić kurs na kierowcę karetki wtedy, gdy mamy pewność, że fascynuje nas tylko ten fach oraz jesteśmy silni psychicznie.

Na jakie trudności są narażeni kierowcy ambulansów?

Szczególnie na nadmierny hałas (syreny ostrzegawcze), stykanie się z izotopami radioaktywnymi (istnieje opcja napromieniowania), wypadki (przykładowo prowadzenie karetki z wielką prędkością, przemierzanie skrzyżowań pomimo czerwonego światła), przykre skutki oddziaływania środków odkażających, zarazki chorobotwórcze (które potrafią egzystować, np. we krwi), wygórowany wysiłek fizyczny oraz wymuszoną pozycję w czasie prowadzenia sanitarki, przenoszenia chorych. Szczególnie ważnym (i jednocześnie negatywnym) składnikiem jest styczność z umierającymi pacjentami albo zmarłymi, co powiększa wyraźnie poziom napięcia emocjonalnego. Kierowca karetki może także ulec kolejnym urazom, m in. tym, które sprowokują sami chorzy. Często tak jest w przypadku pacjentów chorych psychicznie.

O tym trzeba wiedzieć!

Comiesięczne wynagrodzenie kierowcy karetki oscyluje w granicach 3.000 zł brutto i jest uzależnione od rozmaitych czynników, m in. ilości lat pracy, opcji ekonomicznych szpitala albo regionu. Zleceniodawca zwraca wyjątkową uwagę na kompetencje oraz zdolności, jakie zatrudniony mógł wypracować wcześniej na podobnym stanowisku. Uprawnienia do kierowania sanitarką możemy nabyć jedynie na specjalistycznym kursie, zaś pracodawcy spoglądają na nie łaskawym okiem. Zazwyczaj do wykonywania tego zawodu jest nieodzowne średnie wykształcenie oraz dodatnio zaopiniowane psychotesty. Każda czynność kierowcy pogotowia jest pracą samodzielną, inaczej mówiąc, że wyłącznie osoba prowadząca taki pojazd jest za niego zupełnie odpowiedzialna. Chcesz wiedzieć więcej o kursach dla kierowców karetek? wejdź tutaj – Kursy i szkolenia dla kierowców

Komentarze są wyłączone.