Kancelaria notarialna – historia, prawo, zakres działania

Beton dekoracyjny stemplowany imitacja deski
Beton dekoracyjny – postaw na jakość
6 stycznia, 2018
Wynajem autokarów Toruń - przewozy autokarowe
Wynajem autokarów – jak zorganizować wyjazd służbowy
3 grudnia, 2018
Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

W kraju nad Wisłą bycie notariuszem jest bardzo pożądane, gdyż bynajmniej nie ogranicza się jedynie do bycia – jak to się często powiada – osobą, jakiej mogą zaufać członkowie naszego społeczeństwa, ale również kimś, kto bardzo dobrze orientuje się w skomplikowanych paragrafach. Przedstawiciel notarialny powinien czuwać nad interesami swoich Klientów i dbać o wszystkich w każdej powierzonej mu kwestii. Kluczowe zapytanie – jakie sprawy zawierzymy kancelarii notarialnej i co z kosztami? Prezentujemy niedługi poradnik.

Notariusz w Polsce – historia

Na początek niedługi zarys historyczny. Jeśli wierzyć legendom – notariat nad Wisłą miał narodzić się w XII stuleciu, o czym mają świadczyć nadania królewskie z epoki Bolesława Krzywoustego. Za to potwierdzony w 100% jest fakt, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję upełnomacniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do desygnowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy rozpowszechniony polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został przygotowany przez notariusza Budzisława, działającego z ramienia kancelarii arcybiskupiej. Kolejne dokumenty oglądały światło dzienne bez ustanku po 1309 r. Notariat nad Wisłą rozwijał się głównie w czternastym wieku, kiedy to Polska prowadziła z Krzyżakami negocjacje obligujące do przygotowania niepodważalnych dokumentów oraz pozostałych zaświadczeń notarialnych. W tym samym okresie zaczęły funkcjonować statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

Przez lata notariat pokaźnie się rozwinął, a bardzo ważną funkcję miał również w czasie zaborów, czyli na przestrzeni niemal 124 lat, kiedy nie było Polski na mapie – notariusz był osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Kiedy już udało nam się uwolnić z kajdan zaborów, upłynęło 15 lat zanim pojawiło się Polskie prawo o notariacie. Weszło w życie zaledwie rok później, ale II wojna światowa oraz czasy powojenne dostatecznie przeszkadzały w jego dobrym rozwoju. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, notariusze stali się urzędnikami państwowymi, ale nie mogli się czuć swobodnie, gdyż stale „pracodawca” dorzucał im kolejne obowiązki, jak np. prowadzenie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko odmieniło się 14 lutego 1991 roku, kiedy to polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Ustawicznie nowelizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – dotyczy notariuszy, których obecnie nad Wisłą będzie ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – kogo wybrać i co załatwimy?

Wprawny notariusz nie tylko wykonuje swoje obowiązki zgodnie z klauzulą prawa, ale po pierwsze, dba o najwyższe dobro Zleceniodawców.

Notariusz jest funkcjonariuszem publicznym, którego najważniejszym zadaniem stało się dążenie do zabezpieczenia interesów prawnych Klientów i właśnie dlatego podczas pracy powinien być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Pracownik notarialny to także powiernik, któremu Kontrahenci wyjawiają własne sekrety oraz kłopotliwe sprawy i co za tym idzie jedną z wyróżniających cech, którą gwarantuje uznana na rynku kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.

Może jest to oczywiste, lecz opłaca się upewnić, czy pracownik kancelarii notarialnej, któremu pragniemy przekazać ważne dla nas sprawy, ma systematycznie poszerzaną, specjalistyczną wiedzę. Upewnijmy się także, czy kancelaria notarialna zapewnia nam zabezpieczenie wszystkich kwestii związanych z transakcją. Dobrze by było, żebyśmy mieli do dyspozycji depozyt notarialny, w którym bez stresu zdeponujemy ważne dokumenty, gotówkę oraz papiery wartościowe.

Odpowiemy teraz na jedno z kluczowych pytań. Jakie czynności notarialne załatwią Państwo w renomowanej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna a kwestia mieszkania

Czas na jedną z najczęściej poruszanych kwestii na forach branżowych – które dokumenty będą niezbędne i jak przebiegać będzie sprawa zakupu mieszkania z wykorzystaniem kancelarii notarialnej. Bez tego się nie obejdziemy, albowiem przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.

Zdecydowanie więcej istotnych zaświadczeń winien do notariusza przesłać ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Jeśli chodzi o nabywcę, jest to dość krótka lista, na której znajdują się pieniądze, dokument potwierdzający tożsamość, NIP oraz niekiedy dokumenty z banku, potwierdzające wysokość kredytu, który został wzięty na to mieszkanie.

W przypadku sprzedającego – jest tego bardzo wiele, toteż najzwyczajniej w świecie wypytajmy o wszystko pracownika kancelarii. Wyjaśnienie Wam, jakie dokumenty powinniście dostarczyć powinno być jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobi. Do najbardziej kluczowych dokumentów możemy zaliczyć: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz ma obowiązek sporządzić akty i dokumenty tak, żeby były one czytelne i łatwe do zrozumienia dla analizowanych stron. Dopilnowanie, by wszelkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były właściwe to rzecz oczywista.

Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/

Komentarze są wyłączone.