Z czym warto iść do notariusza?

agencja reklamowa projektowanie stron www pozycjonowanie toruń
Trendy w projektowaniu stron www
Kwiecień 9, 2017
wynajem telebimów telebimy telebimy do wynajęcia
Wynajem wysokiej jakości telebimów na imprezy masowe
Kwiecień 16, 2017
kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi sprawami warto udać się do biura notariusza?

W naszym kraju notariusz zajmuje niesłychanie ważną rolę, ponieważ jest nie tylko – jak to się powszechnie mówi – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto idealnie porusza się w tajnikach prawa. Rejent jest więc przedstawicielem publicznym – tak jak policjant – i jego przeznaczeniem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do rejenta przeważnie idzie się z określoną sprawą i musimy posiadać ze sobą wszelkie nieodzowne papiery. Te, które będą przez niego utworzone są przyjmowane jako dokumenty administracyjne oraz mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co było w takich aktach prawnych postanowione wchodzi w życie. Nic więc dziwnego, że do kancelarii notarialnej bezwzględnie należy wziąć, m in. umowy dotyczące polisy na życie, umowę o rozdzielności majątkowej bądź umowę wynajmu działki.

Najistotniejszym zadaniem notariusza jest podejmowanie decyzji zgodnie z imperatywami prawa, jednomyślnie z pozyskaną widzą oraz kwalifikacjami. Krótko mówiąc nie może zatem dojść do naruszenia interesu Klienta, gdy rejent intencjonalnie krzywdzi własnych Klientów wdrażając liczne niedociągnięcia i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, który dokładnie określa to, jak rejenci powinni postępować.

Dokumenty, jakie sporządzamy własnymi siłami, m in. umowę najmu garażu, świadectwo o pełnomocnictwie bądź pisma o przesłaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obowiązkowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Zwyczajowo występuje w odpowiednich miejscach pieczęć notarialna, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść pozycję oraz uczciwość danego dokumentu. Ściślej mówiąc – w ogóle nie ma takiego zobowiązania, nie powinniśmy martwić się o następne zaświadczenia.

Polskie prawo uwzględnia także te sytuacje, w których notariusz jest najzwyczajniej w świecie wskazany. Są to akty, które bez jego pieczęci są traktowane za nieważne.

W dalszej części artykułu umieszczone są wybrane z tych dokumentów:

Deklaracje kupna oraz sprzedaży wszelkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, obszarów rolniczych, działek wypoczynkowych etc.

Ofiarowanie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Umowa małżonków o osobnych majątkach, czyli tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeśli w jego skład wchodzi dowolna nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyliczone u góry dokumenty muszą mieć koniecznie pieczęcie i podpis notariusza. Pozostałe krótko mówiąc nie muszą mieć układu aktu notarialnego, można sporządzać je w niezależny sposób. Warto pamiętać, że jedynie umowy zawarte przed rejentem na pewno są zgodne z literą prawa.

Jeśli kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wówczas obowiązkowo muszą one zawierać w obecności notariusza, przykładowo zgromadzenie wspólników, formularze tyczące się funduszu firmowego, deklaracje tyczące się zdobycia poprzez partnera określonej części wkładów.

Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią oraz podpisem rejenta podlega właściwym stawkom. Są one dosyć duże, ale zależne są szczególnie od wartości tego, co jest przedmiotem umowy. Jeżeli ktoś pragnie przekazać działkę wartą kilka milionów złotych, wtedy musi liczyć się z ogromnymi sumami. Ostateczna taksa jest określona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże naprawdę jest ona wysoka. Notariusze krótko mówiąc nie są zobowiązani do wprowadzania największych opłat, natomiast co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zaniżenie. Do notariusza zmierzamy głównie w niezwykle istotnych sytuacjach, zatem tych jakie potrzebują potwierdzenia poprzez osobę trzecią albo chcemy przechować ogromną kwotę pieniędzy.

Czy są poza tym inne wydatki prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że rejent musi zainkasować za własną działalność honorarium, trzeba sfinansować podatek, przykładowo od darowizny oraz uiścić opłaty sądowe. Stawki takie są oddawane poprzez notariusza właściwemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na każdym dokumencie wystarczy dokładnie skontrolować, co musimy opłacić. Bardzo często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i zamierzają ekspresowo otrzymać informacje mówiące o tym, ile wynoszą poszczególne opłaty. Oczywiście w przypadku taksy istnieje szansa negocjacji stawki, gdyż na różne inne odpłatności rejent zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Przede wszystkim – rejenci mówiąc w skrócie nie powinni podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w każdym sensie w wypełnianiu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Osoba mająca posadę notariusza wcale nie może stąd zajmować się handlem, pośrednictwem (m in. w zakupie domów) czy poradami w interesach.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie powinien podejmować pracy bez akceptacji izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód pracownika naukowego, pracownika dydaktycznego czy będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod wspólną nazwą ma możliwość działać wielu notariuszy (przykładowo w postaci spółki cywilnej) niemniej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli zamierzasz wiedzieć więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz

Komentarze są wyłączone.