Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Adwokat Toruń Rozwody Separacje
Wszystko o rozwodach – koszty, argument przemocy, alimenty
Marzec 23, 2017
Etykieciarki Aplikatory etykiet Etykietowanie produktów
Etykieciarki wykorzystujące innowacyjne techniki nakładania etykiet
Marzec 24, 2017
Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się trenowaniem techniki jazdy mamy szansę wypatrzyć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na sanitarki, jak i na wozy strażackie. Ten fakt nikogo nie dziwi – możemy po nich błyskawicznie znaleźć zatrudnienie. Wspomniane szkolenia mają tak naprawdę przygotować osobę za kierownicą do poprawnego działania w różnorodnych okolicznościach, czasami nadzwyczaj ciężkich i wyjątkowych. Przeprowadzanie manewrów na ulicy, przejeżdżanie na sygnale przez przejazdy na czerwonym świetle albo przekraczanie prędkości i gwałtowne zatrzymywanie pojazdu – to jedynie niektóre z poleceń, które stoją przed kursantami. Zwykle szkoleniowcom bardzo zależy, ażeby prowadzący opanował zdolność przemieszczania się samochodem wówczas, kiedy pojawia się wrażenie, że jest to nierealne. Utrata kontroli w każdej chwili może spowodować poważny wypadek. Odbiorcami zajęć są kierowcy, którzy planują pracować w publicznych organizacjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia i życia, pilnowaniem porządku publicznego, dostarczaniem wartości pieniężnych czy tłumieniem pożarów.

Projekt szkolenia zawiera zatem zadania praktyczne przeprowadzane na różnych powierzchniach: na płytach poślizgowych bądź placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie wątki mają możliwość pojawić się na zajęciach? Przede wszystkim z obszaru przepisów ruchu drogowego, zagadnień występowania wypadków na drodze, psychologii transportu czy metody jazdy w ograniczonych warunkach. Kurs kończy się naturalnie egzaminem z części wykładowej i części praktycznej.

Test z części wykładowej trwa 25 minut oraz zawiera 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi koniecznie odhaczyć poprawnie jedynie jedną odpowiedź. Pomyślny rezultat testu mamy szansę osiągnąć, jeżeli przynajmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Egzamin z części praktycznej mieści w sobie przeprowadzenie określonych manewrów, np. slalomu albo szybkiego zmniejszania prędkości na zakręcie. Jeżeli uczestnik niepoprawnie wykona dwa razy to samo polecenie, zdobędzie odmowny wynik z testu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

Przede wszystkim jest posiadanie prawa jazdy dowolnej kategorii. Oczywiście ktoś, kto planuje być kierowcą – konwojentem lub kierowcą pojazdu policyjnego, musi mieć doświadczenie. Uczestnikiem kursu krótko mówiąc nie może być zatem osoba, jaka chwilę temu odebrała prawo jazdy. Długość pojedynczego kursu jest dopasowywana do kwalifikacji i umiejętności każdego uczestnika (kurs zasadniczy, kurs rozszerzony). Niezbędnym warunkiem jest także skończenie 21 lat oraz przedstawienie ważnego zaświadczenia od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Potwierdzą oni, czy nie ma określonych przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze uprawnionego kierowcy.

Jak stres wpływa na pracę kierowcy?

W trakcie szkolenia wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z obszaru psychologii komunikacji drogowej. Na ćwiczeniach zapoznają się z wątkiem stresu, który nadzwyczaj dotkliwie wpływa na pracowanie za kierownicą. Jego centrum mogą być ekstremalnie uciążliwe sytuacje na drodze czy sprawy życiowe przywożonych osób. Zajęcia teoretyczne mają za zadanie wytłumaczyć kierowcom takie kłopoty, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji w czasie jazdy, ogromnego stresu, napojów z alkoholem oraz innych środków upajających na płynność sterowania samochodem.

Psychologia przewozu mieści w sobie elementy psychologii kognitywnej, psychologii pracy, psychologii uzależnień i kilkudziesięciu innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie wymagana dogłębna wiedza wszystkich zagadnień, ponieważ jest to zadanie studiów podyplomowych. Ostatnio owa dziedzina intensywnie się rozwija, bowiem ogromna liczba osób mających prawo jazdy planuje mieć dokładną specjalizację, przykładowo planuje transportować wartości pieniężne bądź chorych pacjentów do specjalistycznych placówek.

Zaś z przeciwnej strony spora liczba psychologów jest zajętych analizowaniem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na napięcia emocjonalne oraz różne inne niedogodności. Trzeba tu wyszczególnić chociażby zbyt dużą ilość godzin spędzonych za kółkiem, utrudnione związki z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie zewnętrznym) albo wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kierowców – tutaj będą przypisane osoby, które bardzo dobrze znają przepisy, mają wyrobione odpowiednie nawyki oraz nie stwarzają żadnego ryzyka w trakcie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą opierać się na dwóch wartościowych zaletach tych kierowców: łatwości dostrzegania ryzyka oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kierowców – w niej znajdą się kierowcy, którzy nieumyślnie wywołują niebezpieczeństwo dla innych uczestników jezdni. Zamierzają usunąć swoje braki (mino, iż robią ich dużo), chcą uczyć się stosownego reagowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, którzy świadomie stwarzają rozmaite zagrożenia oraz z premedytacją prowokują innych do odważnych zachowań. Jednocześnie planują poprawić swoje braki i wykazują się chęcią zdobywania kompetencji oraz ulepszania swoich zdolności.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się dużo więcej, wejdź w link po prawej stronie – kurs na kierowcę pojazdów uprzywilejowanych

Komentarze są wyłączone.