Z jakiego powodu warto mieć podpis elektroniczny?

Warsztat samochodowy z serwisem aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – idealny przewodnik zabawy
9 grudnia, 2020

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet oferuje wciąż ogromną liczbę możliwości, posługując się nim da się załatwić co raz więcej spraw, też administracyjnych i urzędowych. W tym celu można przede wszystkim stosować dwa sposoby uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono do zastąpienia do tego momentu wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie eliminują go na stałe, dla sporej liczby osób wykorzystanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza znaczną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych zazwyczaj łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, który dotąd każdy musiał przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, zwykle również wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się załatwić bez wychodzenia z domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Na wstępnie od razu warto zaznaczyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw stwierdzić, jak będziemy go potrzebować. Profil zaufany znajdzie zastosowanie zaledwie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma z kolei obszerniejsze przeznaczenie, z powodu czego wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też między innymi e-malie, umowy albo transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni bezpłatny, natomiast za elektroniczny podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie da się go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, rozkładając kwotę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia też sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu przez osobisty certyfikat kwalifikowany m.in. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty albo brać udział w aukcjach i przetargach w Internecie. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny należy zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy okazji określając, jak długo okres ważności podpis jest nam potrzebny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko dzięki temu elektroniczny podpis kwalifikowany stanie się aktywowany i dobry do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument tożsamości i potwierdzenie zakupu podpisu elektronicznego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Obsługa programu nie powinna stanowić większego trudu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wygenerowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Komentarze są wyłączone.